SOSIALISASI SEJARAH INDONESIA KEPADA SISWA-SISWI SEKOLAH DASAR DI PESISIR SELATAN UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN MEREKA TENTANG PERKEMBANGAN BANGSA INDONESIA
Abstract
The socialization of Indonesian history to the students of the elementary schools in Pesisir Selatan Regency was aimed at providing an introduction to the country's history to such students, from the period of colonization to the time of Indonesian independence. The activity's implementation method includes modeling stories, quizzes, and posters through an ethical and aesthetic approach. The target of this activity was the students of Elementary School 39 Pasar Gompong and those of Elementary School 18 Tebing Tinggi, Nagari Kambang Barat, Lengayang, Pesisir Selatan, Sumatra Barat. This introduction to the history of Indonesia is essential, considering that elementary school students are generations of successors who should know their people's history. The implementation consists of three phases: preparation, implementation, and evaluation. The phase one was an approach to the partner school. The phase two was implementing activities in both schools by presenting Indonesian history material in classes 4 and 6. The last phase was an evaluation which was conducted along the socialization. Through the activities, the students were enthusiastic about taking part in historical introduction activities, starting with introduction implementation and ending with evaluation. The results of this activity showed that the students were able to understand the development of Indonesian nation through Indonesia's history, especially the struggle of Indonesian national heroes.
Downloads
References
Asmara, Y. (2019). Pembelajaran Sejarah Menjadi Bermakna Dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 2(2), 105-120. https://doi.org/10.31539/kaganga.v2i2.940
Aswati, M., Fatma, F., Burhan, F., & Hisna, H. (2023). Sosialisasi Pengenalan Sejarah Lokal dalam Upaya Menumbuhkan Minat Sejarah. Harmoni: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(2), 69-78.
Cartika, M., Ferdinal, F., & Oktavianus, O. (2023). Sosialisasi dan Pelatihan Pembuatan Bioetanol dari Limbah Kulit Pisang Untuk Meningkatkan Kondisi Perekonomian Masyarakat Nagari Kambang Barat. Logista: Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 7(1), 1-6. https://doi.org/10.25077/logista.7.1.1-6.2023
Collingwood, R. G. (1985). Idea Sejarah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Ferdinal, Rosa, S., Maiboy, S., & Nastiti, U. (2021). Sosialisasi Pencegahan Covid-19 Kepada Masyarakat di Padang dan Lubuk Basung Sumatera Barat. Jurnal PKM: Pengabdian kepada Masyarakat, 5(2), 198-208. https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v5i2.8184
Hasan, S. H. (2003). Problematika Pendidikan Sejarah. Bandung: FPIPS UPI.
Irwanto, D., & Alian, S. (2014). Metodologi dan Historiografi Sejarah. Yogyakarta: EJA_Pubblisher.
Kembara, Y. (2022). Mahasiswa KKN Unand Kenalkan Sejarah Indonesia pada Siswa SD di Nagari Kambang Barat Pessel. Retrieved August 24, 2022, from https://mimbarsumbar.id/
Kuntowijoyo. (1995). Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: PT. Bentang Pustaka.
Lamato, S. A. (2016). Penanaman kesadaran sejarah dan sikap nasionalisme dalam pembelajaran sejarah di SMA Negeri 2 Banggai. ISTORIA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sejarah, 12(2).
Lindawati, L., Zurmailis, Z., & Iman, D. T. (2023). Upaya Menumbuh Kembangkan Minat Belajar Seni Tradisi Minangkabau Pada Daerah Perkotaan. Bulletin Ilmiah Nagari Membangun, 6(3), 217-228.
Meigalia, E., Putra, Y. S., & Bahren, B. (2021). Edukasi Pelestarian Warisan Budaya Tak Benda Pada Masyarakat Nagari Sijunjung, Sumatera Barat. Bulletin Ilmiah Nagari Membangun, 4(1), 65-70.
Meulen, W. J. van der. (1987). Ilmu Sejarah dan Filsafat. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.
Mikkelsen, B. (1999). Metode Penelitian Partisipatoris dan Upaya-upaya Pemberdayaan: Sebuah Buku Pegangan bagi Para Praktisi Lapangan. Yayasan Obor Indonesia.
Mursidi, A., & Sutopo, D. (2019). Peninggalan Sejarah Sebagai Sumber Belajar Sejarah dalam Penanaman Nilai-Nilai Kebangsaan di Kecamatan Muncar Kabupaten Banyuwangi. Khazanah Pendidikan, 13(1).
Ricklefs, M. C. (2008). Sejarah Indonesia Modern. Jakarta: Serambi Ilmu Semesta.
Rulianto, F. H. (2018). Pendidikan Sejarah Sebagai Penguat Pendidikan Karakter. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial4(2), 127-134.
Sukmadinata, N. (2007). Metodologi Penelitian PendidikanBandung: Remaja Rosda Karya.
Sulistyo, W. D., Fintari, D. T., Febrianto, D., Putra, M. D. E., Afi, M. W., Hidayati, N., Pambudi, W. L., & Fitriani, Y. (2019). Bakti Dan Pengenalan Situs Candi Kalicilik Pada Siswa SD 1 Candirejo Ponggok Blitar. Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial, 2(2), 54-61. http://dx.doi.org/10.17977/um032v2i2p54-61
Susanto, H. (2014). Seputar Pembelajaran Sejarah, Isu, Gagasan dan Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Presindo.
Umari, N. I., & Ferdinal, F. (2023). Sosialisasi dan Pelatihan Bahasa Jepang Bagi Siswa Sebagai Upaya Pengembangan Potensi Nagari di Lengayang Kabupaten Pesisir Selatan. Buletin Ilmiah Nagari Membangun, 6(4), 372-386. https://doi.org/10.25077/bina.v7i4.467
Zulaikah, S., Wisodo, H., Laksono, Y. A., Hapsoro, C. A., Rifai, H., Ferdinal, F., Fitriani, D., Nurullaili, A., & Hasan, M. F. R. (2023). Pemanfaatan Gua Sebagai Pusat Ilmu Pengetahuan dan Wisata Edukasi untuk Meningkatkan Income Generating Masyarakat. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 257-266. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v7i1.12407